Mindset, ademhaling en hormonen - SlimDieet

Mindset, ademhaling en hormonen

September; maand van de workshops

We zijn halverwege september en ik heb er al een paar razend interessante workshops op zitten. Ze sluiten allemaal aan op het brede spectrum van onderwerpen die invloed hebben op een lekkere leefstijl.

Wat is daar leerde wil ik graag met je delen.

De Wim Hof methode

Hierbij ga je heel bewust jezelf activeren of juist ontladen. De bedoeling is dat je of echt ‘aan’ staat, of echt ‘uit’: dat je (zo) ontspannen (mogelijk) bent. Ik doe de Wim Hof ademhaling nu een paar dagen en er gebeurt echt van alles in mijn lijf. Je kijkt hier ‘gewoon’ naar (mindfullnes) en laat het. Na zo’n Wim Hof ademhaling voel ik me bruisend en wakker. Maar ook meer in het hier en nu. Je kan zo’n ademhaling ook doen voordat je een lezing moet geven of een moeilijk of belangrijk gesprek in gaat. Heel interessant. Ook hier spreekt het mij enorm aan dat ik zelf aan het roer sta en via een ritueel, of een methode mijn ‘state of mind’ kan beïnvloeden.

Op 14 oktober ga ik ook echt het ijsbad in…

Ik deed dit bij eijscoach.nl Zoek maar eens info op internet. Ik vond het heel bijzonder.

www.wimhofmethode.nl

Hormoonbalans bij vrouwen.

Ralph Moorman, hormoonfactor


Al jaren volg ik Ralph Moorman. Hij is van oorsprong levensmiddelen technoloog, maar heeft zich helemaal op de hormonen gestort. Hormonen zijn een enorm belangrijk ‘stuur’ middel in je lichaam. Én hormonen worden ook enorm beïnvloed door wat je eet.
Ik overweeg om de opleiding tot hormoonfactortrainer te gaan doen, maar heb alvast eens kennis gemaakt via Ralph en zijn methode via deze verdiepingsworkshop. De ochtend heeft hij ons laten zien hoe hormonen de fysiologie van vrouwen beïnvloed.

Hoe de interactie met andere hormonen werkt en ook hoe de hormonen bij zwangerschap functioneren. Met natuurlijk ook wat er allemaal fout kan gaan en de oplossingen. Ook hier is weer enorm veel invloed uit te oefenen door een gezonde(re) leefstijl.

Vrouwenpoli Boxmeer

De middag werd gegeven door Barbara Havenith, van de vrouwenpoli in Boxmeer.

Zij ging specifiek in op vrouwenklachten, supplementen en medicijnen in het algemeen.
Een aantal van de vele eyeopeners.

  • Eet 400-500 gram groenten per dag, waaronder veel koolsoorten. Want dat helpt enorm goed om je darm (weer) gezond te maken, en dat helpt weer enorm om je hormonen weer in balans te krijgen.
  • Depressie komt voor 90% uit de darm. Door een lekkende darm worden de voedingstoffen niet goed opgenomen, en reageert je lichaam alsof er ‘nood, ziekte, aanval’ is. Namelijk met ontsteking-stofjes en stress hormonen. Dit heeft weer z’n weerslag op je gedrag.
  • Zeer veel mensen zijn insuline resistent, ben jij regelmatig trillerig of heb je om 11 uur alweer trek, ben je regelmatig zo moe rond 4 uur ’s middags? Dan ben jij dat ook.
  • Beweeg!!
  • Wandelen helpt, en dan in diverse variaties: 5 minuten zo hard als je kan. Of met intervallen; 2 minuten zo hard als je kan, 2 min. gewoon en dit 3 x.
  • Iedere dag een kwartier intensief bewegen; gebruik een app,
  • Doe krachtsport. Een kwartier per dag, of 2-3x per week langere training. Als je een uur krachttraining gaat doen; doe het rustig aan, neem pauzes tussendoor, anders maakt je lichaam cortisol aan. Maar (kracht)training is perfect!
  • Plastic flesjes zijn steeds slechter naar mate je ze vaker navult. Ook daarmee breng je lichaam uit balans
  • Er zijn wel degelijk goeie supplementen teneinde je darm en je hormonen te helpen.
  • Alcohol is echt niet handig als je klachten hebt, ook alcohol verstoort de balans. Ik denk dat ik in Oktober eens een maand niet ga drinken! Eens ervaren of en wat er veranderd.
  • Temperatuurwisselingen zijn supergezond voor je lichaam, sauna, koud (na)douchen, ijsbad van Wim Hof, het hele jaar rond, zwemmen in rivieren of buiten meren. (ik doe dit graag, rondje Berkel speed walking of hardlopen en dan een plons)
  • Vitamine D3 is bijna bij iedereen te laag, je lichaam heeft het heel hard nodig. Dus slik een goed supplement, heel jaar rond, of in ieder geval de ‘donkerdere’ maanden; okt-april
  • Vitamine C helpt je lichaam enorm om de ontstekingen aan te kunnen. Bij ontstekingen en verkoudheden een tijdje hoge doseringen nemen helpt je afweersysteem.

meer info:

www.ralphmoorman.nl

www.vrouwenpoliboxmeer.com

 

Volgende week ga ik naar Juglen Zwaan, workshop gezonde darmen. Natuurlijk volgt daar ook een verslag van!

www.juglenzwaan.nl

www.ahealthylife.nl