Mijn levens- en gewichtsverloop - SlimDieet

Mijn levens- en gewichtsverloop

Mijn relatie met voedsel en meer nog met de kilo’s op mijn buik is echt zo’n aan/uit relatie geweest.

Als puber schoof ik af en toe stiekem zo’n zelfmaak pakketje tompouzen naar binnen.
Ik kon echt verschrikkelijk snoepen. En ik deed dat vooral veel te vaak. Zoveel puber meisjes doen dat nog steeds. Maar bij mij zette het in het begin nog niet echt aan. Ik was lang en slungelig. Pas toen ik voor het eerst ongesteld was geweest, toen begon het wel wat aan te zetten.

Mijn gewichtsverloop

20/72 Toen ik 21 was ging ik een jaar naar Canada en ik zag ik mijn familie pas na 10 maanden weer. Ik zal het nooit vergeten: Mijn ‘broertje’ was opeens een kop groter. En de blik op mijn moeders gezicht. Pure ontzetting: Wat is er gebeurd? Je lijkt wel zwanger!  En ik had zo’n leuke, hippe afgeknipte jeans aan. Met een knoop in m’n t-shirt. Én 12 kilo extra.

23/80  Terug in Nederland ging ik weer gewoon thuis in het gezin wonen en at ik onbewust met de pot mee. Ik weet niet meer of er toen al  wat af gegaan is.

24/69  Na een half jaartje ging ik in Amsterdam wonen en wilde ik die buik wel kwijt. Ik zal toen dus ongeveer 23 jaar zijn geweest. Ik ging naar een aardige mevrouw die in een zaaltje een punten-dieet uitlegde. Iedere week op de weegschaal en zij hield dat allemaal bij op een kaart. Ze vertelde iedere avond over verschillende onderwerpen i.v.m. voeding en ik deed braaf wat ze zei. Ik herinner me dat ik 11 kilo afviel. Het groepsgebeuren hielp wel om het vol te houden, ook als ik alleen was en keuzes moest maken zat dit in mijn achterhoofd. En dat hielp toch.

 

Zoveel redenen om te eten

30/79 Rond mijn 31ste, na heel wat omzwervingen in het Westen van Nederland, had ik al heel wat gezelligheidskilootjes verzameld, toen ik er nog meer aan at doordat ik overspannen werd. Eten is altijd mijn grootste valkuil als ik me niet zo lekker voel. Met als gevolg dat ik toch wel weer op dat oude hoge gewicht kwam. Door rust te nemen, goede gesprekken te hebben en vaak te wandelen (en te aarden) kwam het met mij gelukkig weer helemaal goed. Maar die kilo’s zaten er wel aan.

35/70 ‘Gelukkig’ viel ik af tijdens mijn zwangerschappen… Ik heb nog nooit zo vaak de wc-pot van dichtbij gezien, wat een ellende. In de jaren na hun geboorten was het leven gezellig en vulden mijn vetcellen zich weer lekker op.

38/89 Ik had het credo: “als ik lijn dan let ik goed op, maar als ik niet op dieet ben eet ik gewoon alles waar ik zin in heb”. Hoezo; kop in het zand steken. Maar ik at gewoon maar door. Bij gezelligheid, bij verdriet, bij spanning, als er iets met de kinderen was etc, etc. Ik sliep toen niet zo best, jarenlang, ik denk nu achteraf dat dit ook een factor is geweest.

39/74 Ik ging naar de Weight Watchers: iedere week met je schriftje naar de kelder van Bousema in Lochem. Het punten systeem van de Weight Watchers is natuurlijk gebaseerd op de hoeveelheid Caloriën en als je dat consequent doet val je wel af. Maar of je jezelf ook echt goed voedt blijft de vraag. Ik miste de achtergrond, het belang van alle macro- en micro-nutriënten. En het psychisch stuk, want waarom at ik al mijn emoties weg? Wat zat er onder dat laagje knuffelvet?

40/84 Bijna alles zat er na een jaar weer aan. Daar baalde ik echt behoorlijk van. Ik werd echt gefrustreerd en wilde niet zo met m’n eten bezig zijn..

Eiwitdieet

41/77 Ik was 41 en ik was het zat! Mijn schoonzusje verkocht Prodimed, een kwalitatief hoogwaardig eiwitdieet. Dat gingen we doen!! Wow. Dat was echt geweldig! Ik voelde me echt super en de kilo’s vlogen eraf. 200-400 gram per dag soms. Wat was dat fijn. Op een gegeven moment kwamen m’n sleutelbeentjes weer tevoorschijn! Yeah.

 

42/83 Op m’n streefgewicht van 76 kilo langzaam weer normaal gaan eten, dat was de bedoeling. Maar dat deed ik toch te snel en de kilo’s vlogen er weer aan.

43/75  Poging 2 met het eiwitdieet van Prodimed lukte wel en daarna ben ik een aantal jaar goed op gewicht gebleven.  Dit lukte me door goed op mijn Koolhydraten te letten. Koolhydraatbewust dus. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik begon aan de opleiding tot gewichtsconsulente.  De opleiding was pittig, want naast het feit dat het behoorlijk scheikundig en technisch was (alles wat een diëtist ook leert, maar zonder de ziektebeelden) moest ik me echt houden aan alles wat het voedingscentrum voorschrijft en kreeg steeds ‘op m’n kop’ met de huiswerk juffen. Ik voelde me zo beperkt in het stramien van de schijf van 5. Het gaat namelijk voor niet iedereen ‘gewoon zo’. Maar goed, ik ben nieuwsgierig en sta open voor alle methodes. het gaat erom dat het werkt!

Start Slim Dieet, 2009

Ik begon 0p 1 februari 2009 als verkooppunt van Prodimed. Ik leerde heel veel over dit dieet, alle tips en trucs zijn mij bekend. Het was ook heel fijn dat ik dit kon combineren met mijn huishouden en met mijn nog jonge kinderen.

Terugval door overlijden vader

45/79 En toch had ook ik weer een terugval; alles ging lekker, ik was gewend om 2-3 keer per week hard te lopen. Daarnaast deed ik yoga en ik golfde. Een ideale combinatie voor mij. En toen overleed mijn vader, toch wel plotseling, en alle stress van de afgelopen jaren bovenop dit grote verdriet maakte dat ik niet meer kon bewegen, als ik ging hardlopen, sleepte ik mezelf voort, ik was zooo verschrikkelijk moe. De stress was ook veroorzaakt door een huwelijk wat wrong en het feit dat we met ons bedrijf gestopt waren. Kortom ik had het zwaar en er zaten zo weer wat kilo’s aan. Eten was altijd mijn troost.

Mantelzorger

46/86 De jaren tussen 2011 en 2016 heb ik op halve kracht gewerkt. Naast de perikelen rondom de scheiding werd ik ook mantelzorger. Mijn moeder had in toenemende mate last van dementie en ik heb haar gelukkig kunnen helpen en ondersteunen daar waar nodig. Daarnaast waren dit ook de crisisjaren in Nederland.

48/88 Ik kreeg een nieuwe liefde en daarmee weer wat gezelligheidskilo’s op de heupen.

Verhuist van Lochem naar Warnsveld

Sinds 2016 woon ik in Warnsveld. Hier heb ik mijn praktijk weer enthousiast opgepakt en ben ik druk bezig om mezelf bekend te maken en zo steeds meer mensen te bereiken. In Zutphen en omstreken wonen veel mensen die heel bewust met voeding bezig zijn. Ik ben geen echte ‘hard-core’ biologische eter, maar kan me vaak wel vinden in de common sense van puur en gezond eten.
50/86 En ik heb inmiddels ook veel kennis opgebouwd over koolhydraatbewust eten. Dit werkt voor mij en velen van mijn cliënten het beste. Mijn darmen vinden het heel fijn, ik heb meer energie, en als ik het heel consequent doe val ik ook nog af. Ik heb het vele cliënten geadviseerd na het eiwitdieet. Het sluit namelijk heel mooi aan en het is gewoon superlekker eten.
51/84 Inmiddels ben ik ook die vrouw in de overgang. Echt, ik weet wat veel vrouwen meemaken en ik leer steeds meer hoeveel invloed die hormonen daarbij hebben. Heel langzaam woog ik steeds iets minder, maar opvallend genoeg, kon ik wel mijn riem steeds wat strakker zetten. Bij de GOK methode eet je de hele dag door ‘groen’ en mag je ’s avonds in 1 uur wel wat koolhydraten zoals: aardappelen, rijst, wijn, chocolade etc én Fruit. De methode gaf en geeft mij energie en eetrust.

Slim [Di]Eet

Slim [Di]Eet staat voor; lekker en slim eten. En dus vooral niet alleen voor diëten, maar vooral voor goed en voedzaam eten.

GOK-methode

Zoals met behulp van de GOK methode. Lekker en bewust eten, dat is geen dieet, dat is een manier van leven.

Richtlijnen goede voeding en calorie restrictie

Maar ook het beter gaan eten door meer groenten en minder meuk geeft vaak al heel veel resultaat.  Hierbij zijn de ‘richtlijnen goede voeding uit 2015’ de richtlijn.

Hoogwaardig eiwitdieet

En ondanks dat ik liever niet over diëten praat blijft het voor mij toch zo dat ik nog steeds graag een eiwitdieet adviseer aan mensen die echt wat meer kilo’s kwijt moeten. Als je eenmaal mooi op gang bent dan is de hindernis tenminste echt genomen. Veel mensen zien daar zo tegenop dat het nooit gaat lukken en ze steeds maar dikker worden.

Begeleiding

En natuurlijk is de periode na het dieet eigenlijk de belangrijkste. Want dan moet je echt leren om zo te gaan eten dat je niet weer aankomt. En dat gaat veel minder snel dan het eiwitdieet… Goede begeleiding is dan onontbeerlijk.