Ketose - ketogeen - keto??? - SlimDieet

Blog

Ketose – ketogeen – keto???

16 september 2019 • Geen categorie

Vet verbranden door vet te eten?

Wat is ketose?

Ketose of ketosis is een metabool proces en ontstaat wanneer jouw lichaam te weinig koolhydraten (suikers) heeft om energie te leveren. Kenmerk is een verhoogde concentratie ketonen in het bloed, veroorzaakt door afbraak van vetzuurketens. Wanneer je te weinig koolhydraten binnenkrijgt zal jouw lichaam een andere bron van energie zoeken. Dan gaat je lichaam over op (lichaams)vetten als bron van energie. Oftewel, vet verbranden! Dit proces heet ketogenese of ketose. Gunstig dus als je af wilt vallen.

Hoe kom je in ketose? 

Als je minder dan ongeveer 30 gram koolhydraten per dag eet kom je na 48 uur in ketose. Dit is het gevolg van een te lage glycogeen voorraad in de lever en kan ontstaan bij een langdurige of intensieve inspanning, bij een koolhydraatarm of ketogeen dieet of bij vasten.

Op welke manier kan je dat doen?

Vasten: Watervast, vetvast, in ieder geval niet meer dan 500 Kcal per dag (het liefst i.c.m. sporten) (max 3 dagen anders wordt het zeer ongezond). Er zijn wel gezonde variaties.

Ketogeen eten: niet meer dan 25-40 gram koolhydraten en minimaal 165 gram vetten en ongeveer 100 gram eiwit per dag binnen krijgen. (Ongeveer voor een vrouw/ 2000 Kcal). (Je lichaam gebruikt vet als brandstof). Ketogeen eten is vooral een ander eetpatroon, het is dus geschikt voor langere perioden. Er zijn mensen die dit altijd doen ivm ziekte etc.

Eiwitdieet: minder dan 30 gram koolhydraten en minstens 80 gram eiwit én weinig vet. (Door voldoende eiwit te eten blijft je spiermassa op peil). Door ook weinig vet te eten val je sneller af.
(een dieet is een tijdelijke situatie, dit is geen langdurig gezond eetpatroon!)

Wat zijn de voor- en nadelen?

Vasten

NadelenVoordelen
Gebrek aan voedingsstoffenSnel in ketose 
Niet lang vol te houden, ongezondMits verstandig opgebouwd:
ontgiften
Sociaal lastigVetverbranding krijgt een boost
Honger!!!!
Er zijn gezonde variaties
Spiermassa verlies 
na een tijdje: Algehele slapte,
slechter functioneren
 

Ketogeen eten

NadelenVoordelen
Veel vet eten is niet voor iedereen goed te verterenLangdurig
Sociaal lastig aanvaardbaarGoed tegen diabetes, epilepsie en MS
Veel nadenken over je voeding,
de juiste verhouding is lastig
te bereiken
Vetverbranding optimaal
Gebrek aan vezels, kan obstipatie
geven
Lekker eten (als je van vet en vlees houdt)
Streng, niet cheatenHelder hoofd
Keto griep (soms)1-2 kilo per week
Zonder vlees bijna niet te doenGeen honger
Kans op tekorten in voedingswaarde,
suppletie is noodzakelijk
Geen spiermassa verlies 
 Je kan hoeft niks te bestellen, het is normale voeding
 Uiteten gaan is mogelijk
Mooie(re) huid

Eiwitdieet SLIMdiet

NadelenVoordelen
Streng, niet cheatenRust: Keuzes zijn makkelijk
Sociaal lastig aanvaardbaarMeer vetverlies per week *
Obstipatie risicoNauwelijks spiermassa verlies
Kost € 8-10,- per dagJe eet verder niks, dus ook € 3-5,- minder
 Helder hoofd
 SLIMdiet is Medisch
onderbouwd
 Geen  honger
 Uit eten gaan is mogelijk

*Ik mag geen ‘claim’ tussen tijd en gewichtsverlies opschrijven maar geloof me, het is heel fijn 😉  
Er zijn er vast meer verschillen, ervaringen zijn natuurlijk ook persoonlijk.

Welke brandstof eet je?

Ons lichaam kan veel, heel veel. Het heeft een aantal prachtige overlevingsmechanismen. Vetopslag is daarbij zeer belangrijk. Denk aan de oermens: als het mogelijk was aten mensen veel. Knollen, vis, wortels, honing, bessen, vlees. Er werd een vetreserve in het lichaam opgebouwd. Maar in tijden van schaarste moesten mensen wel goed kunnen functioneren; jagen (soms dagenlang) of graven naar wortels, etc. fysiek moest er worden gepresteerd!

De omzetting van de beschikbare brandstof gaat op verschillende manieren in het lichaam. In het heel kort komt het hierop neer:  

Suiker (koolhydraten), 1 gram = 4 Kcal, is de gemakkelijkste brandstof en wordt het makkelijkst omgezet in energie (suikerverbranding).  Als je lichaam gewend is aan suikerverbranding heb je steeds suikers nodig. (‘de roep om eten’, suikerverslaving, je blijft eten)

Vet , 1 gram = 9 Kcal, is een zeer energierijke brandstof. Als je lichaam voornamelijk op vet brandt zit het in een optimale vetverbranding. Hiervoor heb je dus vooral (lichaams)vet als brandstof nodig en weinig suikers.

Eiwitten, 1 gram = 4 Kcal, zijn meer ondersteunend, vooral voor de celdeling. Heel belangrijk maar minder belangrijk als brandstof. 

Verschillen tussen de diëten

KetogeenEiwitdieet SLIMdiet
85-200 gram vet, 115 gram eiwit,
30 gram koolhydraten
4-6 maaltijdvervangers
Veel puzzelwerk iedere dag (ingewikkeld)Je hoeft alleen je groenten uit te kiezen 
Veel bakken en kokenShakebeker en water, ideaal voor werk of onderweg

OOK VETVERBRANDER WORDEN?

Je kan je leven nu, op korte termijn, al veranderen, zonder moeilijke studies en ingewikkeld gereken!
Start met het medisch onderbouwde en volwaardige eiwitdieet van SLIMdiet. De eiwitpreparaten worden in eigen fabrieken geproduceerd, zijn goed van smaak (hoewel dit natuurlijk ook persoonlijk is) en is aangevuld met de essentiële mineralen en vitamines.

SLIMdiet eiwitdieet

Stap 1: Hierbij neem je minimaal 4 zakjes maaltijdvervangers met 18 gram eiwitten. Daarnaast eet je 2x per dag veel groenten. That’s it. Je neemt wel 3 multivitaminen erbij. 
Dat is echt een stuk gemakkelijker. Heel makkelijk mee te nemen naar je werk en onderweg klaar te maken. Na 2 dagen ben je in ketose!
Stap 2 is voor veel mensen ketogeen. Maar dit kan per persoon verschillen. Zo kan iemand die veel sport waarschijnlijk iets meer koolhydraten eten dan iemand die nauwelijks beweegt.  Je neemt ’s avonds weer gewoon vis of vlees i.p.v. een zakje. 
Stap 3 en 4:  Als je (bijna) op je gewicht bent neem je ook steeds meer koolhydraten, (1-2 snee brood, een aardappeltje, wat rijst of pasta, en je bouwt de zakjes nog verder af. 

En als de finish in zicht is stap je over op Ketogeen Light

Inmiddels is je lichaam gewend aan weinig suikers én vet en heeft het je vetreserves goed aangesproken. Nu ga je het weer trainen om meer vetten te gaan eten. Daardoor blijft het een optimale vetverbrander (fatadapted) en eet je veel gevarieerder. Hoe langer je dit goed doet hoe makkelijker je lichaam tussen de suiker en vetverbranding kan switchen. Want als je op je optimale gewicht bent wil je ook ‘alles’ weer kunnen eten!

De Grip-op-Koolhydraten Methode, oftewel je gaat GOKken

de Grip-op-Koolhydraten-methode is een goed doordachte, lekkere, en door bijna iedereen te volgen methode om gezond af te vallen.

 1x per dag een koolhydraatrijkere maaltijd en de rest van de dag heel weinig koolhydraten, goeie vetten en eiwitten. De GOK-methode. Ik ben groot fan. Heerlijk eten, niet al te strikt en ingewikkeld. Toch fruit eten. Maar mensen ervaren vooral veel meer energie en natuurlijk ook gewicht-, maar vooral centimeter-verlies. Ook geschikt voor bijna diabeten. En je gezin eet gewoon lekker mee. Dit is wel echt een eetpatroon wat goed langdurig vol te houden is. 


Ik hoop dat deze uitleg over ketose je iets verduidelijkt heeft, mocht je toch nog vragen hebben of mijn hulp in willen schakelen,

neem contact met me op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *