De 3 pijlers van me ‘lekker voelen’ - SlimDieet

De 3 pijlers van me ‘lekker voelen’

De 3 pijlers:  Voeding | Ontspanning | Beweging
hebben veel invloed op:
Gewicht | Energie | Omgaan met Stress

Voeding:

Koolhydraatbewust, af en toe een wijntje, geen panisch gedoe als er een keer alleen maar ‘slechte’ keuzes zijn. Vers, niet iedere dag vlees, maar ook af en toe iets makkelijks. My guilty pleasure: vers fruit, met een bolletje sorbetijs en een scheutje wodka. (veel te veel suikers natuurlijk, maar zoo lekker)

Ontspanning:

Voor mij is het best belangrijk dat ik minstens 1x per week een leuk uitje heb; een wandeling met een vriendin, een terrasje pakken, een museum bezoeken, saunaatje pakken of een leuke film bekijken met mijn dochter(s). Zo af en toe een paar daagjes weg, helpt ook om afstand te nemen en te relativeren. Vakantie is natuurlijk ook fijn. Mediteren geeft meer innerlijke rust.

Beweging:

Ik sport regelmatig. Voor mij is: cardio | kracht | souplesse. Ik doe Bodytec, super efficiënte krachttraining  (in 20 min het effect van 2-3 uur sportschool) en voor de souplesse Pilatus bij de sportschool en ik golf. En verder wandel ik heel graag. Dat vindt mijn parttime hond ook heel leuk dus ik heb meestal blij gezelschap, en regelmatig ga ik er ook graag met mijn klanten op uit om de week lekker achter ons te laten en om kennis en gezelligheid te delen. Ga je ook mee?

Experimenteren

Ik heb een tijd geleden een workshop van de Wim Hof Methode gevolgd en ben een half jaar 1x p/w gaan winterdoppen. Ook doe ik de aangeleerde ademsessie geregeld. Dit heeft ook weer effect op mijn immuunsysteem. Ik geloof namelijk dat je je lichaam zoveel mogelijk moet gebruiken zoals het bedoelt is, is dat betekend dat je niet de hele tijd in 21 graden Celsius hoeft te zitten. Koudetraining heeft heel veel prachtige effecten.

Gewicht:

Na bewogen jaren (zoals je hebt kunnen lezen) én als vrouw in de overgang is mijn taille helaas bedekt door een mooi laagje knuffelvet. Maar daaronder zit die sixpack💪. De laatste 3 jaar laat mijn lichaam niet makkelijk los. Opslaan lukt daarentegen prima. Langzaam gaat het eraf, maar accepteren is ook een leerstuk, en ik vertrouw erop dat het vanzelf een keer wel weer echt los gaat laten. Ik eet in ieder geval behoorlijk Koolhydraatbewust en daar voel ik me geweldig en fit bij.
Zie ook mijn gewichtsverloop.

Pubers en iedere dag lekker eten??

Bij mij thuis ben ik niet alleen, ik heb 1 (puber)dochter die thuis woont, en je raadt het al, die ‘lust’ natuurlijk niet alles wat mama wil eten. En mama lust alles en wil altijd wat nieuws proberen en is allergisch voor iedere week hetzelfde.

Kortom, het is geregeld een behoorlijk gedoe bij ons. Soms kook ik echt apart, soms maak ik een lichte aanpassing en soms kunnen we echt samen hetzelfde eten 😉 Als mijn andere dochter mee-eet lukt dit meestal weer niet, want ze hebben zo ongeveer een tegenovergestelde smaak.

Al met al is het soms een hele toer om voor mezelf op te komen en zo te eten dat ik energie heb, niet aankom, en al mijn voedingsstoffen binnen krijg.

Energie:

Ik ben best een regelmatige slaper, ga meestal rond 22.30/23 uur naar bed en wordt bijna altijd voor 7 uur wakker. Maar als ik  alcohol drink slaap ik veel minder goed. Ik merk dat ik ook beter slaap als ik puur en onbewerkt eet. En er zijn van die nachten, oh oh, de ene opvlieger na die andere, of alsmaar woelen. Je kent het misschien wel. Hoort er bij, ik zie het maar als een lesje accepteren.
Energie is voor mij ook: zin hebben in dingen, nog energie overhouden voor een klusje in de tuin, een taart bakken of een wandelingetje. Maar ik bedoel eigenlijk nog meer: mijn energielevel. Dat wordt in mijn geval behoorlijk beïnvloed door wat ik eet.

Omgaan met Stress:

Dit vind ik zelf het lastigst, want daar heb je gewoon niet altijd zoveel invloed op. Maar ik heb wel een keus hoe ik ermee om ga.
En zonder – is er geen +. Stress is soms ook wel handig. En door tegenslagen word je ook wie je bent.
Regelmatig naar de sauna, wandelen, mediteren en stil zijn en dingen laten zijn helpt mij in ieder geval. Er minder aandacht aan geven en meer aandacht geven aan de leuke, gelukte dingen is belangrijk.

Alles wat je aandacht geeft groeit